Berita & Aktiviti Terkini

KURSUS ASAS PENGENDALI MAKANAN

04 September 2018 | Berita Semasa

KURSUS ASAS PENGENDALI MAKANAN

LOKASI : PUSAT INTERNET FELDA SUNGAI KLAH

TARIKH : 12HB SEPTEMBER 2018 (KHAMIS)

MASA : 2.00 HINGGA 6.00 PETANG

Mari kita bersama-sama menghadiri kursus ini dan mendapat ilmu yang bermanfaat.

Sijil juga akan diberi kepada peserta yang menghadiri kursus ini.

IMG-20180817-WA0005   IMG-20180817-WA0004 IMG-20180817-WA0003   FLYERS PG 1PG 2

PERTANDINGAN VIDEO PENDEK – AMALAN CARA HIDUP SIHAT OKU

25 Ogos 2018 | Berita Semasa

Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga, Kementerian Kesihatan Malaysia dengan kerjasama Majlis Kebangsaan Bagi Orang Kurang Upaya  telah menganjurkan Pertandingan membuat video pendek – Amalan Cara Hidup Sihat OKU.   Pertandingan ini dilaksanakan bagi membentuk satu modul sebagai panduan kepada pelaksana untuk melaksanakan projek promosi kesihatan yang lebih berkesan dan terancang kepada golongan Orang Kelainan Upaya (OKU).

Poster_video_pendek

PERHATIAN!!! 

SESIAPA YANG BERMINAT UNTUK MENANG???

HADIAH PERTAMA : RM10,000.00 HADIAH KEDUA : RM6,000.00 HADIAH KETIGA : RM4,000.00

Jom sertai….

Pertandingan Video Pendek Amalkan Cara Hidup Sihat Dalam Kalangan Orang Kurang Upaya(OKU) Peringkat kebangsaan 2018

Untuk makluman, Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga, Kementerian Kesihatan Malaysia dan Majlis Kebangsaan Bagi Orang Kurang Upaya (OKU) telah bekerjasama untuk menganjurkan Pertandingan Video Pendek “Amalkan Cara Hidup Sihat Dalam Kalangan OKU Peringkat Kebangsaan 2018” bertemakan Jom Amalkan Cara Hidup Sihat!

Mesej Video adalah berdasarkan 5 skop amalan cara hidup sihat seperti berkut :

1.Aktiviti Fizikal 2.Makan Secara Sihat 3.Taknak Merokok 4.BIjak Tangani Stress 5.Sihat Tanpa Alkohol

Turut dilampirkan poster pertandingan untuk rujukan dan maklumat lanjut berkaitan pertandingan ini boleh didapati seperti pautan berikut:

http://www.infosihat.gov.my/…/141-pertandingan-video-pendek…

GOTONG ROYONG DI SEKITAR PUSAT INTERNET

15 Ogos 2018 | Berita Semasa

20180729_091516 20180729_091607 20180729_094731 20180729_091844 20180729_094733 20180729_09225020180728_09575520180728_10244220180728_102431  20180727_092833  

Gotong royong bererti bekerja bersama-sama untuk mencapai suatu hasil yang didambakan.  Kata gotong royong berasal dari gotong = bekerja royong = Bersama-sama dengan musyawarah dan kekeluargaan

Definisi : ; gotong-royong sama-sama mengerjakan sesuatu; saling membantu ketika membuat sesuatu

 

Gotong-Royong

Gotong royong dapat diartikan sebagai sesuatu sikap ataupun kegiatan yang dilakukan oleh anggota masyarakat secara kerjasama dan tolong menolong dalam menyelesaikan pekerjaan mahupun masalah dengan sukarela. Sikap gotong royong ini telah melekat pada diri masyarakat  dan merupakan kebiasaan turun temurun dari nenek moyang. Sikap gotong royong ini sangat penting sekali untuk memperlancarkan  pembangunan yang berguna bagi kesejahteraan masyarakat. Gotong royong adalah aktiviti berkumpulan atau bersama-sama secara sukarela. Amalan ini telah diprakltikan dan di warisi sejak zaman berzaman. Tetapi amalan ini kian dilupakan oleh generasi alaf baru yang hanyut dengan keseronokan dan keselesaan yang tiada batasan. Berapa peratus golongan muda yang mengetahui maksud gotong royong  dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian. Aktiviti gotong royong ini sebenarnya dapat menjalinkan dan memperkukuhkan semangat kejiranan. Kehidupan masyarakat sekarang kebanyakannya bertunjangkan meterialistik dan individualistik sehingga tidak mempunyai masa untuk mengenali dan berbual-bual dengan jiran masing-masing.  Melalui aktiviti gotong-royong, jiran-jiran tanpa mengira perbezaan bangsa dan agama akan bersama-sama menjalankan aktiviti yang sama.

Kebaikan Amalan Gotong-Royong

Kebaikan mengamalkan amalan gotong-royong atau bekerjasama ini ialah amalan ini mewujudkan semangat positif antara ahli masyarakat terutama untuk memastikan sesuatu tugasan itu mampu dilaksanakan dengan berkesan. Amalan ini memberikan satu semangat kepada masyarakat bahawa tugasan itu walau berat pun akan mampu diselesaikan dengan begitu baik sekali kerana semua pihak menghulurkan bantuan. Keadaan ini menjadikan semua perkara yang dialami oleh masyarakat dapat diatasi dalam masa yang singkat dan mudah sahaja. Jelaslah, amalan ini memberikan satu suntikan baru tentang konsep bekerjasama antara masyarakat terutama di kawasan urbanisasi. Aktiviti gotong-royong juga dapat mewujudkan perpaduan kaum. Perpaduan kaum amat penting di kalangan rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama. Contohnya, dengan mengadakan gotong-royong bagi menjayakan Program Sambutan Bulan Kemerdekaan, perpaduan masyarakat akan terjalin secara langsung atau secara tidak langsung. Sesungguhnya, dengan wujudnya perpaduan kaum di kalangan rakyat, negara kita akan terus aman dan maju. Bergotong royong juga boleh memperindahkan tempat tinggal dan kawasan persekitaran menjadi bersih. Dengan amalan kemasyarakatan ini, tempat tinggal kita tidak akan menjadi sekadar indah khabar daripada rupa. Amalan gotong royong juga dapat membersihkan kawasan kediaman daripada menjadi sarang pelbagai penyakit seperti aedes. Kegiatan ini amat berfaedah dan mesti diamalkan dan dipupuk sejak kecil kerana meluntur buluh biarlah dari rebungnya. Dengan menjadikan amalan ini sebagai aktiviti penting dalam kehidupan, kita dapat banyak memperoleh pengalaman dan pengetahuan daripada amalan tersebut. Kita juga dapat mengetahui betapa senangnya untuk menyelesaikan sesuatu kerja dengan tenaga kerja yang ramai. Oleh itu, amalan ini harus diingati dari satu generasi kepada satu generasi. Amalan ini juga boleh dipraktikkan untuk mengekalkan kesihatan dan keadaan yang selesa di kawasan tempat tinggal. Dalam agama islam juga turut mementingkan kebersihan kerana kebersihan juga adalah salah satu lambang seseorang itu muslim. KEBERSIHAN ITU SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN sudah menjadi tema kebersihan bagi orang-orang islam,sama ada disedari ataupun tidak,ia adalah sebuah Hadis baginda Rasulullah s.a.w berkaitan dengan kebersihan. Oleh itu, sebagai muslim kita sepatutnya menyertai aktiviti gotong-royong ini supaya alam sekitar sentiasa terpelihara

EXPERT WORKSHOP

01 Ogos 2018 | Berita Semasa

“BENGKEL TUTORIAL MEMBUAT SARDIN & TEKNOLOGI PERIUK NOXXA”

TARIKH : 19 JULAI 2018 (KHAMIS)

MASA : 2.30 – 6.00 PETANG

TEMPAT : PUSAT INTERNET FELDA SUNGAI KLAH

DENGAN KERJASAMA :

AMWAY (MALAYSIA) SDN. BHD.

Pn Nuuriza Sutamat  & En Zainal Atan

  IMG-20180719-WA0039 20180719_151057

Para peserta yang mengikuti kelas Expert Workshop kali ini. 

PENDAHULUAN

Baru-baru ini gempar/viral berita mengatakan sardine tin mengandungi cacing!!! 

Siapa dekat sini suka makan sardin?  Mesti ramai yang suka kan, tambah pula makan dengan nasi panas-panas, lagilah sedap! Bukan golongan tua sahaja yang suka makan sardin dalam tin ni malah anak-anak kecil juga sukakannya. Mudah, cepat dan menyelerakan adalah antara daya penarik makanan dalam tin terutamanya sardin. Tetapi, kalau selalu makan makanan dalam tin ni sebenarnya tak bagus juga tau. Jadi, apa kata anda buat sardin sendiri di rumah supaya makanan yang dimasak untuk diri sendiri dan anak-anak lebih sihat! Nak tahu cara membuat sardine???  Mari kita ikuti “Expert Workshop” yang dianjurkan oleh Pusat Internet Felda Sungai Klah ini.

PELAKSANAAN PROGRAM

20180719_142828 20180719_160003

Gambar 1 : Penyediaan bahan untuk masakan.

20180719_160943 20180719_162954 20180719_163059

Gambar 2 : Sardine perlu dimasak selama 90minit untuk melembutkan tulang ikan sardine itu.

20180719_153818 20180719_155147

Gambar 3 : Selain memasak sardine para peserta juga diajar memasak pulut kuning dan kari ayam.

20180719_163701 20180719_163659 20180719_170230

Gambar 4 : Membuat kek coklat menggunakan periuk noxxa.

20180719_170747 20180719_171036 20180719_171625

Gambar 5 : Hasil yang diperolehi dari EXPERT WORKSHOP.

20180719_145052

Sijil Penghargaan Untuk Tenaga Pengajar

RESEPI

Resepi Ikan Sardin Noxxa

================

Bahan-Bahan:

~~~~~

Ikan sardin 1kg (disiang & dibersihkan)

Tomato puree 1 tin

Tomato segar 3 biji

Bawang besar 1 biji dipotong dadu

Sos cili (secukup rasa)

Garam & gula (secukup rasa)

Cara Penyediaan:

~~~~~

Setting STIR-FRY, masukan sedikit minyak, kemudian tumis bawang besar yang dipotong dadu sehingga naik bau.

Masukan tomato puree, tomato segar yang dipotong, sos cili, garam dan gula kedalam pot, kemudian masukan 1/2 gelas air, kacau rata.

Masukan ikan sardin dan susun molek molek kedalam pot.

Tutup periuk dengan penutup tekanan, set knob kepada pressure.

Tukar setting ke HIGH PRESSURE, set masa kepada 90 minit. Tekan button ON/OFF.

Tunggu sehingga periuk beep beep beep 3 kali, siap dah ikan sardin homemade anda.

SELAMAT MENCUBA.

GOLONGAN SASARAN

Golongan sasaran adalah Kelab Usahawan dan suri rumah Felda Sungai Klah dan kawasan sekitarnya.

 

OBJEKTIF

  • Menggunakan teknologi terkini
  • Mendapatkan makanan yang sihat dan bersih
  • Jimat masa
  • Tiada bahan pangawet dan bahan segar
  • Memberi ilmu dan menambahkan pendapatan para Usahawan dan para surirumah (Dengan menjual secara pack atau dibotolkan).
  • Mengeratkan silaturahim antara penduduk setempat dan pengunjung lain disamping dapat bertukar pandangan dan pengetahuan.
  • Memperkenalkan pembelajaran sepanjang hidup dalam menjana dan meningkatkan ekonomi setempat dan keluarga.

 

KESIMPULAN

 

Program ini berjaya mencapai okjektif yang telah ditetapkan dan semoga program seperti ini akan diteruskan pada masa akan datang seterusnya dapat membantu mereka menambah pengetahuan dan pendapatan.  Ini juga sebahagian dari “Long Life Learning”.

Juga memberi pengetahuan tentang cara-cara menggunakan periuk NOXXA, iaitu periuk memasak menggunakan teknologi terkini.  Periuk ini dapat menjimatkan masa, memudahkan kerja dan yang penting masakan itu sedap dan berkhasiat.  Ini juga salah satu cabang STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics). TESTIMONI PESERTA :

 

  • Nor Azidawati Binti Mohd Yusuf

Alhamdulilah,, program masak bersama noxxa ini sgt memberikan maanfaat yg lebih terperinci kepada warga penduduk luar bandar.

 

Program ini sangat membantu kaum wanita kerana memberi ilmu dan cara penggunaan noxxa. Dengan menggunakan noxxa elektrik ini sangat sesuai untuk isteri/ibu yang berkerja mahupun sebagai suri rumah. Malahan kaum lelaki/suami pun boleh melakukannya dengan hanya menggunakan periuk noxxa ini. Hal  demikian kerana , periuk noxxa dapat membantu bagi mereke yang tidak sempat untuk menyiapkan makanan dengan secara pantas tetapi hanya menggunakan periuk noxxa mereka dapat menyiapkan pelbagai menu dengan masa yg singkat.

 

” dengan adanya noxxa semudah ABC”

☺☺

ChikAmy MohamadYusop

 
  • Maznah Binti Bidin
 

Saya memang ada membeli periuk NOXXA ini, tapi saya nak mengetahui dengan lebih lanjut, jadi saya join kelas ini.  Memang terbaik kerana ada sessi soal jawab jadi saya boleh bertanya apa-apa yang saya kurang faham.  Lagipun saya nak mengetahui cara-cara membuat sardine seperti yang telah diwar-warkan.

Memang seronok dan teruja sekali bila dapat belajar dan tengok dengan mata sendri cara-cara memasak menggunakan periuk noxxa.  Banyak ilmu baru yang akak dapat. Maklumlah bukannya pandai sangat masak. Tapi bila dah tengok memang seronok sangat-sangat.

Baru faham, rupanya simple jer, tak payah nak tunggu lama-lama. Set masa ikut apa masakan yang kita nak buat. Misalnya menggunakan mod stim, goreng, tekanan tinggi dan panaskan.

Guna periuk tu cepat dan  pantas . Hasil masakannya  juga sedap.

Bila tengok terasa macam akak nak masak semua jenis masakan guna periuk noxxa tu je.

Rasa tak sabar nk guna. Boleh masak kek lah…

Memang rugi lah siapa yang tidak datang tengok hari itu.  Sebab semua diajar dari mula hingga akhir masakan dan yang penting sebelum dan selepas masak akan ditunjukkan cara-cara penggunaan dan membersihkannya.

Bagi saya bengkel ini memang patut diteruskan dari masa ke semasa.

JAMUAN RAYA 2018

18 Julai 2018 | Berita Semasa

PROGRAM : JAMUAN HARI RAYA AIDILFITRI 2018

LOKASI : DEWAN SEMAI BAKTI FELDA SUNGAI KLAH

TARIKH : 22HB JUN 2018

MASA : 2.30 PETANG HINGGA 5 PETANG

KEHADIRAN : 600 ORANG

  20180622_095754  20180622_144224

Banner yang dipasang dipentas dan  juga antara makanan yang dihidangkan.

20180622_100927 20180622_103709 20180622_103750

Persiapan yang dilakukan, menyusun dome untuk VIP, menghias booth untuk hidangan.

20180622_124956 20180622_125039 20180622_125032 20180622_125150 20180622_125130 20180622_125119 20180622_12510920180622_125138  

Diantara booth-booth yang telah dihias untuk menghidangkan juadah raya seperti :-

1) Sate & Kuah kacang – Koperasi

2) Lontong & Nasi Impit – GPW

3) Nasi Impit & kuah kacang – KAF

4) Lemang & Rendang – TEKAP

5) Laksa – JKKR

6) Cendol & Buah-buahan – Pusat Internet

7) Kuih Muih – AIM

8) Pecal & Jeruk – RELA

9) Roti Canai – En. Mokhtaudin & Saidu

10) Air – Belia

20180622_143620 20180622_144707_001 20180622_14363320180622_143922  

Warga Felda boleh memilih makanan yang mereka suka di booth-booth yang ada.

20180622_144635 IMG-20180622-WA0054 20180622_145334IMG-20180622-WA0052  

Para hadirin sedang menikmati hidangan yang telah disediakan.

20180622_125056 20180622_154042

 Hadiah dan duit raya juga disediakan kepada mereka yang bertuah.

20180622_181333

Akhirnya mengemas dan membersihkan semula semua peralatan yang digunakan.