Berita & Aktiviti Terkini

GOTONG ROYONG DI SEKITAR PUSAT INTERNET

15 Ogos 2018 | Berita Semasa

20180729_091516 20180729_091607 20180729_094731 20180729_091844 20180729_094733 20180729_09225020180728_09575520180728_10244220180728_102431  20180727_092833  

Gotong royong bererti bekerja bersama-sama untuk mencapai suatu hasil yang didambakan.  Kata gotong royong berasal dari gotong = bekerja royong = Bersama-sama dengan musyawarah dan kekeluargaan

Definisi : ; gotong-royong sama-sama mengerjakan sesuatu; saling membantu ketika membuat sesuatu

 

Gotong-Royong

Gotong royong dapat diartikan sebagai sesuatu sikap ataupun kegiatan yang dilakukan oleh anggota masyarakat secara kerjasama dan tolong menolong dalam menyelesaikan pekerjaan mahupun masalah dengan sukarela. Sikap gotong royong ini telah melekat pada diri masyarakat  dan merupakan kebiasaan turun temurun dari nenek moyang. Sikap gotong royong ini sangat penting sekali untuk memperlancarkan  pembangunan yang berguna bagi kesejahteraan masyarakat. Gotong royong adalah aktiviti berkumpulan atau bersama-sama secara sukarela. Amalan ini telah diprakltikan dan di warisi sejak zaman berzaman. Tetapi amalan ini kian dilupakan oleh generasi alaf baru yang hanyut dengan keseronokan dan keselesaan yang tiada batasan. Berapa peratus golongan muda yang mengetahui maksud gotong royong  dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian. Aktiviti gotong royong ini sebenarnya dapat menjalinkan dan memperkukuhkan semangat kejiranan. Kehidupan masyarakat sekarang kebanyakannya bertunjangkan meterialistik dan individualistik sehingga tidak mempunyai masa untuk mengenali dan berbual-bual dengan jiran masing-masing.  Melalui aktiviti gotong-royong, jiran-jiran tanpa mengira perbezaan bangsa dan agama akan bersama-sama menjalankan aktiviti yang sama.

Kebaikan Amalan Gotong-Royong

Kebaikan mengamalkan amalan gotong-royong atau bekerjasama ini ialah amalan ini mewujudkan semangat positif antara ahli masyarakat terutama untuk memastikan sesuatu tugasan itu mampu dilaksanakan dengan berkesan. Amalan ini memberikan satu semangat kepada masyarakat bahawa tugasan itu walau berat pun akan mampu diselesaikan dengan begitu baik sekali kerana semua pihak menghulurkan bantuan. Keadaan ini menjadikan semua perkara yang dialami oleh masyarakat dapat diatasi dalam masa yang singkat dan mudah sahaja. Jelaslah, amalan ini memberikan satu suntikan baru tentang konsep bekerjasama antara masyarakat terutama di kawasan urbanisasi. Aktiviti gotong-royong juga dapat mewujudkan perpaduan kaum. Perpaduan kaum amat penting di kalangan rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama. Contohnya, dengan mengadakan gotong-royong bagi menjayakan Program Sambutan Bulan Kemerdekaan, perpaduan masyarakat akan terjalin secara langsung atau secara tidak langsung. Sesungguhnya, dengan wujudnya perpaduan kaum di kalangan rakyat, negara kita akan terus aman dan maju. Bergotong royong juga boleh memperindahkan tempat tinggal dan kawasan persekitaran menjadi bersih. Dengan amalan kemasyarakatan ini, tempat tinggal kita tidak akan menjadi sekadar indah khabar daripada rupa. Amalan gotong royong juga dapat membersihkan kawasan kediaman daripada menjadi sarang pelbagai penyakit seperti aedes. Kegiatan ini amat berfaedah dan mesti diamalkan dan dipupuk sejak kecil kerana meluntur buluh biarlah dari rebungnya. Dengan menjadikan amalan ini sebagai aktiviti penting dalam kehidupan, kita dapat banyak memperoleh pengalaman dan pengetahuan daripada amalan tersebut. Kita juga dapat mengetahui betapa senangnya untuk menyelesaikan sesuatu kerja dengan tenaga kerja yang ramai. Oleh itu, amalan ini harus diingati dari satu generasi kepada satu generasi. Amalan ini juga boleh dipraktikkan untuk mengekalkan kesihatan dan keadaan yang selesa di kawasan tempat tinggal. Dalam agama islam juga turut mementingkan kebersihan kerana kebersihan juga adalah salah satu lambang seseorang itu muslim. KEBERSIHAN ITU SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN sudah menjadi tema kebersihan bagi orang-orang islam,sama ada disedari ataupun tidak,ia adalah sebuah Hadis baginda Rasulullah s.a.w berkaitan dengan kebersihan. Oleh itu, sebagai muslim kita sepatutnya menyertai aktiviti gotong-royong ini supaya alam sekitar sentiasa terpelihara

EXPERT WORKSHOP

01 Ogos 2018 | Berita Semasa

“BENGKEL TUTORIAL MEMBUAT SARDIN & TEKNOLOGI PERIUK NOXXA”

TARIKH : 19 JULAI 2018 (KHAMIS)

MASA : 2.30 – 6.00 PETANG

TEMPAT : PUSAT INTERNET FELDA SUNGAI KLAH

DENGAN KERJASAMA :

AMWAY (MALAYSIA) SDN. BHD.

Pn Nuuriza Sutamat  & En Zainal Atan

  IMG-20180719-WA0039 20180719_151057

Para peserta yang mengikuti kelas Expert Workshop kali ini. 

PENDAHULUAN

Baru-baru ini gempar/viral berita mengatakan sardine tin mengandungi cacing!!! 

Siapa dekat sini suka makan sardin?  Mesti ramai yang suka kan, tambah pula makan dengan nasi panas-panas, lagilah sedap! Bukan golongan tua sahaja yang suka makan sardin dalam tin ni malah anak-anak kecil juga sukakannya. Mudah, cepat dan menyelerakan adalah antara daya penarik makanan dalam tin terutamanya sardin. Tetapi, kalau selalu makan makanan dalam tin ni sebenarnya tak bagus juga tau. Jadi, apa kata anda buat sardin sendiri di rumah supaya makanan yang dimasak untuk diri sendiri dan anak-anak lebih sihat! Nak tahu cara membuat sardine???  Mari kita ikuti “Expert Workshop” yang dianjurkan oleh Pusat Internet Felda Sungai Klah ini.

PELAKSANAAN PROGRAM

20180719_142828 20180719_160003

Gambar 1 : Penyediaan bahan untuk masakan.

20180719_160943 20180719_162954 20180719_163059

Gambar 2 : Sardine perlu dimasak selama 90minit untuk melembutkan tulang ikan sardine itu.

20180719_153818 20180719_155147

Gambar 3 : Selain memasak sardine para peserta juga diajar memasak pulut kuning dan kari ayam.

20180719_163701 20180719_163659 20180719_170230

Gambar 4 : Membuat kek coklat menggunakan periuk noxxa.

20180719_170747 20180719_171036 20180719_171625

Gambar 5 : Hasil yang diperolehi dari EXPERT WORKSHOP.

20180719_145052

Sijil Penghargaan Untuk Tenaga Pengajar

RESEPI

Resepi Ikan Sardin Noxxa

================

Bahan-Bahan:

~~~~~

Ikan sardin 1kg (disiang & dibersihkan)

Tomato puree 1 tin

Tomato segar 3 biji

Bawang besar 1 biji dipotong dadu

Sos cili (secukup rasa)

Garam & gula (secukup rasa)

Cara Penyediaan:

~~~~~

Setting STIR-FRY, masukan sedikit minyak, kemudian tumis bawang besar yang dipotong dadu sehingga naik bau.

Masukan tomato puree, tomato segar yang dipotong, sos cili, garam dan gula kedalam pot, kemudian masukan 1/2 gelas air, kacau rata.

Masukan ikan sardin dan susun molek molek kedalam pot.

Tutup periuk dengan penutup tekanan, set knob kepada pressure.

Tukar setting ke HIGH PRESSURE, set masa kepada 90 minit. Tekan button ON/OFF.

Tunggu sehingga periuk beep beep beep 3 kali, siap dah ikan sardin homemade anda.

SELAMAT MENCUBA.

GOLONGAN SASARAN

Golongan sasaran adalah Kelab Usahawan dan suri rumah Felda Sungai Klah dan kawasan sekitarnya.

 

OBJEKTIF

  • Menggunakan teknologi terkini
  • Mendapatkan makanan yang sihat dan bersih
  • Jimat masa
  • Tiada bahan pangawet dan bahan segar
  • Memberi ilmu dan menambahkan pendapatan para Usahawan dan para surirumah (Dengan menjual secara pack atau dibotolkan).
  • Mengeratkan silaturahim antara penduduk setempat dan pengunjung lain disamping dapat bertukar pandangan dan pengetahuan.
  • Memperkenalkan pembelajaran sepanjang hidup dalam menjana dan meningkatkan ekonomi setempat dan keluarga.

 

KESIMPULAN

 

Program ini berjaya mencapai okjektif yang telah ditetapkan dan semoga program seperti ini akan diteruskan pada masa akan datang seterusnya dapat membantu mereka menambah pengetahuan dan pendapatan.  Ini juga sebahagian dari “Long Life Learning”.

Juga memberi pengetahuan tentang cara-cara menggunakan periuk NOXXA, iaitu periuk memasak menggunakan teknologi terkini.  Periuk ini dapat menjimatkan masa, memudahkan kerja dan yang penting masakan itu sedap dan berkhasiat.  Ini juga salah satu cabang STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics). TESTIMONI PESERTA :

 

  • Nor Azidawati Binti Mohd Yusuf

Alhamdulilah,, program masak bersama noxxa ini sgt memberikan maanfaat yg lebih terperinci kepada warga penduduk luar bandar.

 

Program ini sangat membantu kaum wanita kerana memberi ilmu dan cara penggunaan noxxa. Dengan menggunakan noxxa elektrik ini sangat sesuai untuk isteri/ibu yang berkerja mahupun sebagai suri rumah. Malahan kaum lelaki/suami pun boleh melakukannya dengan hanya menggunakan periuk noxxa ini. Hal  demikian kerana , periuk noxxa dapat membantu bagi mereke yang tidak sempat untuk menyiapkan makanan dengan secara pantas tetapi hanya menggunakan periuk noxxa mereka dapat menyiapkan pelbagai menu dengan masa yg singkat.

 

” dengan adanya noxxa semudah ABC”

☺☺

ChikAmy MohamadYusop

 
  • Maznah Binti Bidin
 

Saya memang ada membeli periuk NOXXA ini, tapi saya nak mengetahui dengan lebih lanjut, jadi saya join kelas ini.  Memang terbaik kerana ada sessi soal jawab jadi saya boleh bertanya apa-apa yang saya kurang faham.  Lagipun saya nak mengetahui cara-cara membuat sardine seperti yang telah diwar-warkan.

Memang seronok dan teruja sekali bila dapat belajar dan tengok dengan mata sendri cara-cara memasak menggunakan periuk noxxa.  Banyak ilmu baru yang akak dapat. Maklumlah bukannya pandai sangat masak. Tapi bila dah tengok memang seronok sangat-sangat.

Baru faham, rupanya simple jer, tak payah nak tunggu lama-lama. Set masa ikut apa masakan yang kita nak buat. Misalnya menggunakan mod stim, goreng, tekanan tinggi dan panaskan.

Guna periuk tu cepat dan  pantas . Hasil masakannya  juga sedap.

Bila tengok terasa macam akak nak masak semua jenis masakan guna periuk noxxa tu je.

Rasa tak sabar nk guna. Boleh masak kek lah…

Memang rugi lah siapa yang tidak datang tengok hari itu.  Sebab semua diajar dari mula hingga akhir masakan dan yang penting sebelum dan selepas masak akan ditunjukkan cara-cara penggunaan dan membersihkannya.

Bagi saya bengkel ini memang patut diteruskan dari masa ke semasa.

JAMUAN RAYA 2018

18 Julai 2018 | Berita Semasa

PROGRAM : JAMUAN HARI RAYA AIDILFITRI 2018

LOKASI : DEWAN SEMAI BAKTI FELDA SUNGAI KLAH

TARIKH : 22HB JUN 2018

MASA : 2.30 PETANG HINGGA 5 PETANG

KEHADIRAN : 600 ORANG

  20180622_095754  20180622_144224

Banner yang dipasang dipentas dan  juga antara makanan yang dihidangkan.

20180622_100927 20180622_103709 20180622_103750

Persiapan yang dilakukan, menyusun dome untuk VIP, menghias booth untuk hidangan.

20180622_124956 20180622_125039 20180622_125032 20180622_125150 20180622_125130 20180622_125119 20180622_12510920180622_125138  

Diantara booth-booth yang telah dihias untuk menghidangkan juadah raya seperti :-

1) Sate & Kuah kacang – Koperasi

2) Lontong & Nasi Impit – GPW

3) Nasi Impit & kuah kacang – KAF

4) Lemang & Rendang – TEKAP

5) Laksa – JKKR

6) Cendol & Buah-buahan – Pusat Internet

7) Kuih Muih – AIM

8) Pecal & Jeruk – RELA

9) Roti Canai – En. Mokhtaudin & Saidu

10) Air – Belia

20180622_143620 20180622_144707_001 20180622_14363320180622_143922  

Warga Felda boleh memilih makanan yang mereka suka di booth-booth yang ada.

20180622_144635 IMG-20180622-WA0054 20180622_145334IMG-20180622-WA0052  

Para hadirin sedang menikmati hidangan yang telah disediakan.

20180622_125056 20180622_154042

 Hadiah dan duit raya juga disediakan kepada mereka yang bertuah.

20180622_181333

Akhirnya mengemas dan membersihkan semula semua peralatan yang digunakan.

 

WORLD #QURAN HOUR

07 Julai 2018 | Berita Semasa

Program : World #Quran Hour

Lokasi : Masjid Jamek Felda Sungai Klah

Tarikh : 7hb Jun 2018

Masa : 8.30 am hingga 12.00 tengahari

Peserta : 75 orang

Ahli GPW telah mengambil kesempatan mengadakan Tadarus Perdana sempena World Quran Hour di Felda Sungai Klah ini.  Tadarus Perdana memang diadakan setiap tahun dibulan Ramadhan kesinambungan dari tadarus yang diadakan disetiap blok, masjid dan juga pusat internet.

Cenderahati dan bubur lambuk juga diberi kepada peserta yang telah mengambil bahagian.

  download FB_IMG_1528193648162           20180607_112721 20180607_113141 20180607_105621 20180607_101415 20180607_122435 20180607_122631 20180607_123359 20180607_123030

AGRO BANK – PROGRAM AGRO TERAS

30 Jun 2018 | Berita Semasa

PROGRAM AGRO TERAS

PEMBIAYAAN MIKRO SECARA BERKUMPULAN

IMG-20180522-WA0282

Agrobank menyediakan kemudahan pembiayaan mikro kepada usahawan untuk menjalankan perniagaan berasaskan pertanian dan industry asas tani.

* Pembiayaan sehingga RM30,000.00

 

* Kadar efektif serendah 8.31% setahun

 

* Margin pembiayaan hingga 100%

 

* Tempoh kelulusan yang singkat

 

* Tanpa cagaran

 

Kelas 1 : Penerangan Asas Berkenaan Pembiayaan Mikro Agro Teras

  20180521_113702 20180521_102041 20180522_10265020180521_102919_001

Perlu menghadiri kursus disiplin kredit

 

KELAYAKAN

* Warganegara Malaysia

* Had umur : 21 tahun – 60 tahun pada tarikh tempoh matang pembiayaan

* Usahawan mikro sepenuh masa / separuh masa

* Telah melaksanakan projek / perniagaan sekurang-kurangnya selama 6 bulan

 

* Entiti individu atau pemilik tunggal sahaja

 

Kelas 2 : Menubuhkan Kumpulan

IMG-20180522-WA0290 IMG-20180522-WA0283

Pembentukan kumpulan dengan lima (5) orang ahli

TERMA DAN SYARAT

* Menubuhkan kumpulan dengan lima (5) orang ahli

* Menghadiri Mesyuarat Mingguan Agro TERAS

* Membuat bayaran pembiayaan secara mingguan

* Digalakkan membuat simpanan secara mingguan

* Telah menjalani latihan Pengukuhan Disiplin Kredit

Kelas 3 : Menandatangani Perjanjian

IMG-20180607-WA0044 IMG-20180608-WA0050 IMG-20180607-WA0048 IMG-20180608-WA0056

HAD PEMBIAYAAN

* Maksimum : RM30,000.00

* Had pembiayaan hingga 100% daripada keseluruhan kos dan tertakluk kepada penilaian kredit dan Terma & Syarat yang ditetapkan di bawah Program Agro TERAS.

  IMG-20180620-WA0013 IMG-20180620-WA0014 IMG-20180620-WA0054  IMG-20180620-WA0055 IMG-20180620-WA0080 IMG-20180620-WA0081

Pembiayaan yang diberikan hendaklah digunakan sebaik-baik mungkin oleh para usahawan

 

TEMPOH BAYARAN PEMBIAYAAN

* Hingga 188 minggu (dengan tempoh penangguhan hingga 4 minggu)

 

KADAR KEUNTUNGAN

 

* Kadar efektif serendah 8.31% setahun

DOKUMEN YANG DIPERLUKAN

 

* Salinan Kad Pengenalan (pemohon dan pasangan)

 

* Lesen perniagaan/permit perniagaan/dokumen sah yang boleh diterima oleh pihak Bank

 

* Salinan Perjanjian Penyewaan Premis/Tanah

 

* Gambar ukuran pasport

 

* Slip gaji/rekod jualan (3 bulan)

 

* Penyata bank (simpanan/pelaburan)

  20180601_103422 20180601_103411

Menghadiri mesyuarat dan membuat bayaran pembiayaan mingguan serta melaksanakan aktiviti yang dipersetujui